Zeilen naar de Kanaaleilanden. - Reisverslag uit Breskens, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Kanaaleilanden. - Reisverslag uit Breskens, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Kanaaleilanden.

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

25 Augustus 2014 | Nederland, Breskens

BLOG 17:
Dag 63: vrijdag 22 augustus 2014: Gravelines:
Omdat het vanmorgen vroeg regende heb ik me nog een keer omgedraaid in mijn slaapzak om er pas na negenen uit te komen. Je merkt dat september nadert, het wordt kouder. Maar mijn verwarming (3 – 4 waxinelichtjes) heb ik nog niet gebruikt.
In de loop van de dag blijkt dat de wind al minder is geworden; ik had uit kunnen varen. Ik wil echter de omgeving van Gravelines verkennen. Direct na de middag huur ik een fiets. Dat kan bij de receptie van de jachthaven. Eerst rij ik er mee naar Super U want daar kan ik benzine kopen. Dat hoef ik gelukkig niet lopend te doen.
Daarna fiets ik langs het kanaal naar het dorpje Grand-Fort-Philippe. In het kleine dorpje staat een enorme kermis. Je kunt er tot het einde van de pier fietsen. De commerciële haven van Duinkerken zie je dan dichtbij. Ik weet nu hoe ik morgen moet varen.
Dan spring ik weer op de fiets en rijd terug naar Gravelines om daar om te keren en naar de ander zijde van het kanaal te fietsen. Er is een klein pontje over het kanaal maar deze is vanwege de harde wind uit de vaart. Harde wind? Ik merk er niets meer van!
Aan de ander zijde zie ik dat laag water nadert. Het kanaal begint droog te vallen!
NB.: Een kleine waarschuwing voor de watersporters onder ons: Blijf niet in het kanaal overnachten tenzij je schip kan droogvallen. Er is in het kanaal een kleine jachthaven en er tegenover een aanlegsteiger maar deze vallen beide droog. Vaar door naar de sluis waardoor je in de jachthaven Bassin-Vauban komt. Ook een deel van deze jachthaven valt droog, je zakt er weg in de blubber.
Ik schrik hier niet meer van, op de kleine Duitse Waddeneilanden is me dat al zo vaak overkomen. In de “mud” lig je muurvast en daarom kun je er erg rustig slapen! Soms merk je het niet eens dat het ’s nachts weer hoog water geweest is.
Ik fiets terug naar Gravelines om er een flappentap te zoeken. Ik heb ze niet geteld, maar ik vermoed dat er minstens 5 banken zijn in het kleine stadje.
Ik was blij weer te kunnen fietsen, dat gaat me tegenwoordig beter af dan lopen. Bovendien heb je een groter bereik, je ziet meer van de omgeving. Terug thuis ga ik op zoek naar een vouwfietsje.
De tocht voor morgen is voorbereid. Volgen de juffrouw van de havenreceptie kan ik om tien uur uitvaren. Om 12.27 uur is het hoog water bij Duinkerken. Ik hoop dat ik meer dan drie uur stroom mee heb in het begin.
Dag 64: zaterdag 23 augustus 2014: Gravelines – Nieuwpoort:
Om 10 uur kan ik nog niet uitvaren, de Almare ligt nog muurvast in de blubber. En de sluisdeur is nog niet geopend. De sluisdeur gaat om half elf open, dat is twee uur voor hoog water! Het water stijgt snel, volgens mij komt er op dat moment 1cm per minuut bij. Het roer komt al vrij. Volgens de buurman duurt het nog wel 15 minuten voordat ik kan vertrekken. Maar ik draai mijn kiel 40 slagen naar boven, dat is ongeveer 16 cm. En het lukt me te vertrekken. Op de motor door het kanaal want de wind is hier tegen.
Aan het eind van de pier hijs ik het grootzeil en buiten de pier kan ik koers zetten naar de commerciële van Duinkerken. Op dat moment gaat er net een grote ferry naar binnen, daar heb ik geen last meer van. Ook de fok wordt gehesen en de motor gaat uit.
Het wordt een prachtige zeildag, de wind is goed en de stroom werkt de hele reis mee tot voor de pier van Nieuwpoort waar ik al om 3 uur aankom.
Omdat er voor deze kust een zeilwedstrijd bezig is met catamarans strijk ik het grootzeil en ga ik er met een grote boog op de fok omheen.
Op het staketsel staan veel mensen te vissen. Met hun werphengel werpen ze hun aas tot in het midden van het toegangskanaal. Ook zij krijgen de ruimte van mij. Ze kunnen hartgrondig vloeken als je hun vislijn kapot vaart.
Om 4 uur lig ik vast aan de steiger. Tijd voor een biertje. Net als ik zit in de kuip begint het te regenen. Ik had eigenlijk mazzel want gedurende het zeilen was het prachtig weer.
De afgelegde afstand van vandaag was ongeveer 30 Mijl maar volgens mijn log aan boord heb ik 21.2 Mijl afgelegd, zoveel stroom had ik mee. De gemiddelde snelheid was 4,3 Mijl en de hoogste snelheid 6,8 Mijl. Voor wie het wil weten de temperatuur van de zee is ongeveer 17 graden. In de koninklijke jachthaven van Nieuwpoort is het 20,1 graden.
Morgen verder.
Dag 65: zondag 24 augustus 2014: Nieuwpoort – Breskens:
Slecht geslapen. Was de verhouding pastis en water fout? Daarom wat langer het luisterboek aangezet. Ik luister nu naar Het verloren symbool van Dan Brown. Een kwartier is meestal genoeg, dan wil ik slapen, maar deze nacht lukt dat niet. Het werd dus een korte nacht.
Om half twaalf uit Nieuwpoort vertrokken, dat is twee uur voor laag water. Ik wil naar Breskens varen, dat is ver maar de omstandigheden zijn gunstig. De wind komt van de goede kant en de stroom werkt mee. Tot de ingang van de Westerschelde. Met nog 7,5 Mijl te gaan keert de stroom. Over deze 7,5 Mijl doe ik 3 uur. Ik had wellicht voor Blankenberge moeten kiezen. Toch was het een fijne zeildag.
Omdat ik weet dat ik na zessen zal aankomen bel ik de havenmeester van jachthaven Breskens en krijg alvast een ligplaats door. Hij blijkt trouwens tot 8 uur aanwezig te zijn.
Om precies 8 uur maak ik de Almare vast, te laat om me te melden. Dat kan ik ook morgenvroeg doen.
Ik ben dus weer in Nederland. De Belgische radio komt hier trouwens beter door dan de Nederlandse. Morgen kan ik weer een krant halen bij de havenmeester.
Meer dan 9 weken ben ik nu onderweg. De televisie heb ik niet gemist, maar ik had graag onderweg een Nederlandse krant gelezen. Eén keer kon ik kiezen tussen de Telegraaf of de Volkskrant, dat was in Grandcamp Maisy. Het werd de Volkskrant (>3 Euro). De Telegraaf weiger ik te lezen.
Morgen blijf ik een dagje in Breskens. Hoe ik verder vaar weet ik nog niet. Over zee naar de Oosterschelde of de Westerschelde oversteken naar Vlissingen? Dat hangt ook van het weer af.
Dag 66: maandag 25 augustus 2014: Breskens:
Afgerekend met de havenmeester. Voor twee nachten betaald en de Volkskrant van vandaag en van afgelopen zaterdag gekocht.
Het is koud in Nederland; ik sluit de kajuit en lees beide kranten. Wat vooral opvalt is het slechte weer in Nederland van augustus. Heel veel regen. Dan heb ik toch beter weer gehad in Frankrijk. De eerste 7 weken bijna steeds in korte broek gelopen. Daarna werd het kouder en iets natter.
Nu, maandagmiddag regent het ook in Breskens. Benzine heb ik nog kunnen kopen, ik wil ook nog boodschappen doen, maar daarvoor is het nu te nat.
Morgen vervolg ik mijn weg via Vlissingen. Ik ga niet buitenom (over zee) want er wordt weer meer wind verwacht. Wellicht is Middelburg mijn volgende stop. Ik haast me niet.
Dit is het voorlaatste deel van mijn reisblog. Hier in Breskens is een goede internetverbinding. Het laatste blog zal ik vermoedelijk vanuit huis verzenden.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, voldoende tijd om te zeilen Zie ook www.almare.waarbenjij.nu voor de zeilreis naar het Götakanaal. Zie ook www.almare3.waarbenjij.nu zeilreis Isles of Scilly.

Actief sinds 18 Juni 2014
Verslag gelezen: 843
Totaal aantal bezoekers 25003

Voorgaande reizen:

27 Juni 2014 - 15 September 2014

Mijn zeilreis naar de Kanaaleilanden.

Landen bezocht: