Zeilen naar de Kanaaleilanden en Normandië - Reisverslag uit Calais, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Kanaaleilanden en Normandië - Reisverslag uit Calais, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Kanaaleilanden en Normandië

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

26 Juni 2014 | Frankrijk, Calais

Blog 2:
Iets voor half twee uit Breskens vertrokken. In de havenkom genua en grootzeil gehesen. Er is weinig wind, daarom helpt de buitenboordmotor een beetje mee om de Westerschelde uit te komen. Als teken dat ik zeil en de motor gebruik hijs ik de omgekeerde driehoek zodat de andere schepen me herkennen als motorschip.
Na een uurtje kan de motor uit want er komt meer wind; windkracht 3 – 4 meldt Zeebrugge op kanaal 69.
Volgens het log vaar ik af en toe met een snelheid van meer dan 7 mijl. De GPS geeft 7,5 mijl aan. De stroom helpt een beetje mee. Voor vijf uur kan ik vastmaken in Blankenberge.
Let op als je naar Blankenberge vaart vanaf het noorden. Na Zeebrugge volgt Blankenberge en zie je een pier. Daar is niet de ingang van de haven. Hierna komt nog een pier (het staketsel zeggen de Belgen) en hierdoor komt je in de jachthaven. Het is er ondiep volgens de kaart. Dat klopt, mijn dieptemeter gaf voor de uiteindelijke haveningang een diepte aan van 2,4 meter. Voor de Almare is dat ruim voldoende.
Tijdens het eten hoor ik het radioverslag van de wedstrijd Nederland Chili (2-0).
’s Avonds een korte wandeling gemaakt naar het staketsel en de boulevard. Langs de gehele Belgische kust staan hoge flatgebouwen. Erg veel flats staan leeg en staan te koop of te huur. Ik zou er niet willen wonen.
Morgen wil ik naar Nieuwpoort; weer een korte tocht. Morgen is het om 12.25 uur hoog water in Blankenberge. Half twaalf vertrekken?
In tegenstelling met de Oostzee moet je aan deze kust steeds rekening houden met eb en vloed. Naar het zuiden wil je van hoog water naar laag water. (stroom mee). Ieder volgende dag is het ongeveer een uurtje later hoog water, maar als je naar het zuiden gaat is het op een volgende plaats eerder hoog water. In Nieuwpoort is het 35 minuten eerder hoog water. De volgende havens Duinkerken en Calais kan ik daarom steeds rondom het middaguur verlaten.
Zeilers met een korte vakantie varen vaak over drie tijen. Ze beginnen met stroom mee, daarna stroom tegen en het laatste tij weer stroom mee. Daarna gaan ze kort slapen en doen weer eenzelfde tour. Ik heb echter tijd zat!
Intussen is het na half twaalf, tijd om mijn kooi op te zoeken.
24 juni 2014: Blankenberge – Nieuwpoort:
Een uur voor hoog water (11.30 uur) vertrokken. Aan het eind van het staketsel het grootzeil gehesen. Dat leidde tot veel commentaar van de vissers op het staketsel, ze waren bang dat ik over hun vislijnen zou varen. Daarom direct de koers gewijzigd en op deze koers ook de genua gehesen en de motor uitgeschakeld. De wind (windkracht 3) komt uit de goede richting. Tot en met Oostende had ik stroom tegen. Een miscalculatie; na hoog water houdt de stroom nog uren aan. Toch bereik ik Nieuwpoort snel. Om 5 uur kan ik er vastmaken op F32. ’s Avonds een kleine wandeling gemaakt over de haven van de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort. Liggeld: Euro 18,40; de duurste haven tot nu toe. Van de havenmeester krijg ik een code voor het hek, het toilet en een code om op internet te kunnen komen. (matige verbinding)
De reis voor morgen voorbereid. Men raadt aan om 3 uur voor tot 3 uur na laag water te vertrekken. Morgen is het laag water om 7.09 uur. Ik kan dus tussen 4 en 10 uur weg. Vroeg opstaan! Onderweg moet ik beslissen om te stoppen in Duinkerken (na 16 Mijl) of door te gaan naar Calais. (37 Mijl).
25 juni 2014: Nieuwpoort – Calais:
Om 7 uur opgestaan en om kwart over acht vertrokken. Reeds in de vaargeul grootzeil en genua gehesen en de motor afgezet.
Het is kouder, geen korte broekenweer. Mijn zeilkleding heb ik nog niet aangehad en dat hoeft ook nu niet hoewel er twee keer een fikse spetter over het dek ging.
Windkracht 4 uit NNO. Om half twaalf passeer ik de haveningang van Duinkerken. Het besluit om door te gaan naar Calais is direct genomen. Het laatste stuk ging een beetje moeizamer vanwege tegenstroom. Vlak voor Calais de zeilen gestreken en de motor gestart. De motor stopte er plotseling mee. Geen benzinetoevoer? Snel de genua gehesen en geprobeerd de oorzaak te vinden. Na enkele minuten krijg ik de motor aan de praat. De genua blijft nu voor alle zekerheid nog even staan tot ik voor de vaargeul naar Calais ben. Er wordt gewerkt aan de jachthaveningang. Er was blijkbaar voor gewaarschuwd, maar ik had niets gehoord. Verkeerde marifoonkanaal?
Om 16.00 uur maak ik vast aan een mooringboei in de voorhaven. Ik ben te laat, de sluisdeur richting de jachthaven opent slechts bij hoog water. Ik blijf dus deze nacht aan de boei liggen. Gek eigenlijk, je bent in Frankrijk maar kunt geen stap op Franse bodem zetten. Ik heb geen zin om de rubberboot uit het vooronder te halen voor één tochtje.

  • 27 Juni 2014 - 13:11

    Cartrien De Vries:

    Hallo Nico,

    Bedankt voor het zenden van je reisverslagen. Fijn om op deze manier te zeiltocht te volgen.
    In Veendam is alles goed, alleen het regent momenteel. Goed voor de tuin, maar ik heb het
    liever iets warmer. Met belangstelling zie ik je volgend reisverslag tegemoet.
    Goede vaart en veel zon, Groetjes Catrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, voldoende tijd om te zeilen Zie ook www.almare.waarbenjij.nu voor de zeilreis naar het Götakanaal. Zie ook www.almare3.waarbenjij.nu zeilreis Isles of Scilly.

Actief sinds 18 Juni 2014
Verslag gelezen: 3328
Totaal aantal bezoekers 25025

Voorgaande reizen:

27 Juni 2014 - 15 September 2014

Mijn zeilreis naar de Kanaaleilanden.

Landen bezocht: