Zeilen naar de Kanaaleilanden - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Kanaaleilanden - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Kanaaleilanden

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

14 Juli 2014 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

BLOG 9:
13 juli 2014: Saint Vaast la Hougue – Cherbourg:
Het regent. Omdat ik nog enkele waypoints in de gps moet invoeren lukt het me niet om negen uur te vertrekken. Om half tien verlaat ik de haven en kan direct de zeilen hijsen. Wind mee en stroom mee; het gaat erg snel tot en met Barfleur. Ik kies voor de route langs de kust, aanbevolen wordt om een ruime koers te nemen. Maar met wind en stroom mee kom ik snel in de buurt van de vuurtoren waar de zee meestal erg ruw is. Dat is nu ook het geval, maar ik race er snel door. Het is droog intussen.
Vanaf hier wordt het lastiger; ik moet nu nog ongeveer 10 Mijl naar het westen waar ook de wind vandaan komt. De volgende drie waypoints zijn niet te bezeilen, ik moet kruisen. Dat is niet zo gemakkelijk met windkracht 5. Gelukkig helpt de stroom me nog steeds een beetje mee. Als voorzeil had ik liever de fok gebruikt in plaats van de genua.
Twee andere zeilschepen gaan me op de motor voorbij, ik blijf zeilen. Het is iets na twaalven, tijd zat. Er komt veel water over, alles staat stijf van het zout. Om half vier bereik ik de ingang van de haven, start ik de motor en strijk de genua.
Ik zie waar ik naar binnen moet want er gaat op dat moment een ferry uit de oostelijke ingang van de haven. Er is een grote voorhaven (Grand Rade). De jachthaven ligt tegen het centrum van de stad in de Petit Rade. Om vier uur maak ik vast, geholpen door een oude tandeloze Engelsman. Met hem is het moeilijk een gesprek te voeren want hij vertelt dat hij doof is. Trots vertelt hij dat hij als Navy man ooit in Den Helder is geweest.
Ook hier blijf ik twee nachten want ik wil uitgebreid provianderen. Op zondag lukt dat niet. Maar, morgen is het 14 juli (quatorze juillet) een nationale feestdag. Is de supermarkt dan wel open? Dat zien we morgen dan wel weer.
Als ik ’s avonds nog even door de stad fiets blokkeert mijn achterwiel. Moet ik mijn fietsje afschrijven? Met moeite lukt het me de fiets te repareren. Het oude ding heeft me door Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden gevoerd. Wat nu? Een nieuwe kopen? Ook dat zien we morgen wel weer.
Het is bijna twaalf uur, tijd om mijn slaapzak op te zoeken.
14 juli 2014: Cherbourg:
Het lukt me toch om naar de supermarkt te fietsen. Die is open op deze nationale feestdag. Hoef ik mijn fietsje nog niet af te schrijven? Als ik steeds in één versnelling blijf en niet schakel lijkt het goed te gaan.
Maar, ’s middags als ik benzine haal blokkeert het achterwiel weer en kan ik hem niet meer repareren. Waarschijnlijk is de achteras gebroken. De verlichting heb ik er af gehaald. De fiets heb ik met pijn in het hart in een vuilcontainer gedumpt.
Als ik vraag waar een fietsenzaak is wijst men met de hand in een richting. Ik loop erheen maar kan de zaak niet vinden. Bij navraag bij de tourist information blijkt dat deze zaak in een naastgelegen dorp is. Ik loop erheen maar keer halverwege om, het is te ver. En waarschijnlijk is ook deze zaak vandaag gesloten.
Gek eigenlijk want meer dan twintig jaar geleden kocht ik hier een fietstas en vond ik wel drie fietsenzaken. Ik wilde met de ferry van Cherbourg naar Ierland om er te kamperen en had van één van mijn fietstassen alle ritsen kapotgetrokken. Het was mijn eerste vakantie alleen na de scheiding. De eerste fietsenmaker had slechts kleine tasjes, net genoeg voor een handdoek. Hij verwees in rap Frans naar een tweede fietsenmaker: de zoveelste weg a droit en en gauche, daarna over de Place Pompidou, etc. Maar deze zaak was gesloten vanwege vakantie. De derde fietsenmaker had ook geen fietstassen maar begreep mijn probleem en belde met Intersport. En inderdaad, daar hadden ze één fietstas. De aankoop heeft toen een gehele dag gekost. ’s Avonds ging ik met de fiets op de ferry.
Er is vandaag veel gesloten in Cherbourg, het is stil op straat. Tot nu toe totaal geen feestelijkheden, maar vanavond is er waarschijnlijk vuurwerk.
Morgen zeil ik naar Alderney. De afstand is ongeveer 23 mijl waarvan ik de tweede helft waarschijnlijk moet kruisen. Volgens Windguru zal er weinig wind zijn.
Wellicht kan ik op Alderney een tweedehands vouwfietsje kopen. Moet je op een Engelse fiets altijd aan de verkeerde kant van de weg fietsen? Op Alderney zeer zeker.
Er is daar weinig verkeer; er wonen 2500 mensen. De nummerborden beginnen allen met AL. Het hoogste nummer was twee jaar geleden in de 2900. Het valt op dat er voornamelijk oude auto’s rijden.


  • 15 Juli 2014 - 08:37

    Colinda:

    Leuk Nico!
    Nu horen we ook nog s wat over je andere vakanties :-)
    Ik werk wel weer.
    Doeiiii
    Groetjes,
    Colin

  • 15 Juli 2014 - 13:53

    Toos:

    Hoi Nico
    Het is nog iets te vroeg,maar ik wil je nu alvast feliciteren !!!
    veel gezondheid hè!
    ik lees jouw verslag met gemengde gevoelens,soms denk ik hoezo leuk!
    Vaarze.
    Veel groeten. Toos

  • 15 Juli 2014 - 17:49

    Eef:

    Hoi Nico,

    een dagje te vroeg, maar ik feliciteer je toch maar alvast met je verjaardag morgen.

    je belevenissen lezen gezellig weg. Veel plezier verder.

    Wij gaan maandag op de fiets, tentje achterop en dan fietsend door Nederland.
    Morgen eerste nog even kijken bij Tijn die diploma gaat zwemmen. dan nog ene dagje werken en dan begint de vakantie.

    Hartelijke groet van Eef en Joke

  • 16 Juli 2014 - 08:32

    Colinda:

    Gefeliciteeeerd Nico!!
    Maak er maar wéér een leuke dag van!
    Ik neem er wel eentje op!
    Groetjes,
    Colin

  • 16 Juli 2014 - 09:41

    Erie:

    Goedemorgen Nico,

    Van harte gefeliciteerd kapitein, ik
    wens je alle gezondheid en nog vele
    reislustige jaren toe.
    Het is nog wel wat vroeg maar ik ze
    alvast: Proost!
    'n fijne dag Nico!
    Groetjes Erie

  • 16 Juli 2014 - 22:35

    Nico En Joke:


    He Nico

    Nog net op de valreep, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op deze
    zonnige dag.
    We durfden rond deze tijd niet meer te bellen, aangezien je er misschien vroeg
    uit moet, maar we nemen er eentje op je gezondheid.

    Proost.

    Gr Nico en Joke

  • 17 Juli 2014 - 08:40

    Janny:

    Hallo Nico

    Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Dat je een fijne dag zal zijn.

    Groetjes Janny

  • 19 Juli 2014 - 15:17

    Catrien De Vries:

    Hallo Nico,

    Ik ben wel een paar dagen te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd.
    Nog een fijne vakantie gewenst met niet teveel problemen met motor en boot.

    Groetjes Catrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, voldoende tijd om te zeilen Zie ook www.almare.waarbenjij.nu voor de zeilreis naar het Götakanaal. Zie ook www.almare3.waarbenjij.nu zeilreis Isles of Scilly.

Actief sinds 18 Juni 2014
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 24980

Voorgaande reizen:

27 Juni 2014 - 15 September 2014

Mijn zeilreis naar de Kanaaleilanden.

Landen bezocht: