Numansdorp-Wolphaartsdijk-Breskens-Blankenberge - Reisverslag uit Blankenberge, België van Nico Vries - WaarBenJij.nu Numansdorp-Wolphaartsdijk-Breskens-Blankenberge - Reisverslag uit Blankenberge, België van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Numansdorp-Wolphaartsdijk-Breskens-Blankenberge

Door: Nico de Vres

Blijf op de hoogte en volg Nico

23 Juni 2014 | België, Blankenberge

Blog1: Kanaaleilanden 2014:
21 juni 2014: Numansdorp –Wolphaartsdijk.
Vandaag begint de zomer; tevens is het “de langste dag”, d.w.z. de zon komt vroeg op en
gaat laat onder. Vanaf nu worden de dagen “korter”.
Henny bracht me naar de jachthaven; met de laatste bagage. Koffie gedronken aan boord en iets voor elf uur vertrokken. Er is op dat moment weinig wind en bovendien komt de wind uit een andere hoek. De gehele week kwam de wind uit het noorden en het noordwesten en dat is gunstig als je naar het zuiden wilt zeilen.
Met een slakkengang zeil ik over het Hollands Diep naar de Volkeraksluis. Net als twee jaar geleden gaan de sluisdeuren voor mijn neus dicht. Na de sluis hijs ik de zeilen, maar het gaat te langzaam; er is vrijwel geen wind en later op het Volkerak staat de wind tegen. Daarom op de motor naar de Krammersluizen gevaren. Na de Krammersluizen kan weer worden gezeild; heel scherp aan de wind gaat het door het Mastgat, Zijpe en Keeten. Op de Oosterschelde kan nog steeds worden gezeild maar moet ik regelmatig overstag. Twee keer maak ik mijn slag te lang en raakt de kiel de grond. Ik kies daarna voor een ruimere route langs de Zeelandbrug richting het Veerse Meer. Het laatste deel naar de Zandkreeksluis gaat met ruime wind erg snel. Na achten verlaat ik de sluis en vaar ik op de motor naar de jachthaven van Wolphaartsdijk waar ik iets voor negenen vastmaak.
Ik had me voorgenomen er een rustige vakantie van te maken, geen prestatietocht. Dat is vandaag dus niet gelukt. Ik was te lang onderweg!
Net als vorig jaar wil de koellade nog niet koelen. De compressor draait wel; waarschijnlijk zit er een luchtbel in het systeem. Morgen wil ik naar Breskens.
22 juni 2014: Wolphaartsdijk – Breskens.
Goed geslapen. Begint de vakantiestemming te komen?
Circa 9.30 uur vertrokken. Het wordt een beetje eentonig; weer weinig wind, maar wel uit de goede richting. Tot Veere op de fok en de motor gevaren. Daarna na de sluis van Veere op de motor gevaren, via Middelburg naar Vlissingen. Dat ging vlot, om ongeveer twee uur kon ik vastmaken in de sluis van Vlissingen.
De tocht over de Westerschelde kon gelukkig weer zeilend worden gedaan. In de vaargeul moest ik uitwijken voor twee gigantische schepen. Een containerschip en een tanker. Toen ik door de vaargeul was moest ik weer uitwijken voor de snelle fietspont Vlissingen – Breskens. Om 4 uur kon ik vastmaken op ligplaats R18. (Romeo 18)
Ik kom graag in Breskens. In het verre verleden heb ik er veel straatverlichting en straatmeubilair geleverd. Beroepsdeformatie na 7 jaar?
Morgen naar Blankenberge of - nog verder – naar Oostende. Om 12 uur is het hoog water. Volgens de havenmeester is 13.30 uur de juiste vertrektijd; dan is er geen of minder tegenstroom. ’s Morgens heb ik voldoende tijd om proviand en benzine te halen.
Gaande naar het zuiden moet ik steeds met hoog water (of 1 of 2 uur eerder) vertrekken zodat ik met de ebstroom kan meeliften.
23 juni 2014: Breskens – Blankenberge:
Een rustige morgen. Boodschappen gedaan, benzine gekocht en de banden van mijn vouwfietsje opgepompt.
Het fietsje kocht ik enkele jaren geleden op de sloop voor Euro 15,-. Een stalen fiets die ieder jaar ontroest moet worden. Te zwaar en een sta in de weg aan boord. Maar, toch handig, zelfs twee gevulde jerrycans hang ik aan de bagagedrager.
Korte broekenweer vandaag. 23 graden. Voortreffelijk, en de (matige) wind komt uit de goede hoek. Het doel vandaag wordt Blankenberge.
Veel heb ik nog niet te vertellen. Toch verstuur ik het eerste blog, want hier in Breskens kan ik op het internet.
Werken jullie maar, ik ben weer onderweg.



  • 24 Juni 2014 - 10:21

    Colinda:

    Haaa Nico,
    Kop is eraf zal ik maar zeggen.
    Snap t wel...die eerste lange dag. Dan ben je tenminste wat verder van huis geraakt en voel je meer op vakantie.
    Leuk Breskens. Ziet er mooi uit daar, mede dankzij jou ;-) we hebben er nog steeds werk van...dus ook mede dankzij jou :-)
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, voldoende tijd om te zeilen Zie ook www.almare.waarbenjij.nu voor de zeilreis naar het Götakanaal. Zie ook www.almare3.waarbenjij.nu zeilreis Isles of Scilly.

Actief sinds 18 Juni 2014
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 24989

Voorgaande reizen:

27 Juni 2014 - 15 September 2014

Mijn zeilreis naar de Kanaaleilanden.

Landen bezocht: